Blíži sa nám jeseň, pomaly, ale iste aj zima, a preto by sme mali porozmýšľať nad komplexnou prípravou auta na zimu. Pokiaľ plánujete navštíviť na celkovú kontrolu a doplnenie prevádzkových kvapalín svoj autoservis, či na výmenu pneumatík – pneuservis, je pomaly čas sa objednať.
Je dôležité tieto veci nenechať na poslednú chvíľu, pretože potom môže byť už neskoro, nikomu z nás sa nechce objednávať do autoservisu, pneuservisu v čase, keď už bude riadna zima a bude snežiť.
Netreba zabudnúť aj na kontrolu, či dokúpenie zimných pomôcok, ako napr. škrabku na okno, metličku na sneh, či tekutý rozmrazovač zámkov, alebo fóliu proti námraze na čelné sklo…
Pokiaľ ste si už týmto prešli, tak ste len v polovici cesty. Prečo? Pretože ste na zimu pripravili len automobil. Teraz je čas „pripraviť“ aj vodiča. Každý z vodičov, by si mal pred zimou uvedomiť podstatné rozdiely medzi letom a zimou. Hlavnými rozdielmi sú: ranná príprava a údržba vozidla, studený motor, studený interiér vozidla, vyššia spotreba paliva, zlé počasie, hustá premávka, nižšia rýchlosť, dlhšia brzdná dráha.
Ranná údržba automobilu – pre rannú údržbu v prípade snehu odporúčame si vyhradiť cca 15 minút času vopred, čo znamená, že pokiaľ napadne sneh, je dobré vyraziť ráno o niečo skôr, aby bol čas na očistenie auta.
Studený motor – pokiaľ nemá auto predhrievanie motora, nezávislé kúrenie, či vyhriatu garáž, buďte si istí, že motor je pekne studený. Doporučujeme hlavne v prípade dieselových motorov, nechať motor 1-2 minúty bežať na prázdno a potom sa pomaly rozbiehať, bez vytáčania motora. Taktiež nie je veľmi dobré prudko zrýchľovať, predídeme tým zbytočnému opotrebovaniu motora a zvýšenej spotrebe paliva.
Studený interiér auta – keď auto dlhšiu dobu stojí, alebo je v noci, či cez deň je chladnejšie, interiér auta je studený. Prvé čo nás napadne je rýchlo auto vykúriť, lebo je nám pocitovo chladnejšie v aute, ako vonku. Pokiaľ vozidlo nemá nezávislé kúrenie, či predohrev motora, je na zváženie či sa v automobile oplatí zakúriť. Keď budeme jazdiť krátke vzdialenosti do 5km je úplne zbytočné zapínať kúrenie, lebo kým začne auto kúriť, tak dôjdeme do cieľa a budeme mať len zvýšené náklady na palivo.
Vyššia spotreba paliva – je všeobecne známe, že v zimných mesiacoch je spotreba auta vyššia, z dôvodu zimných štartov, poklesu teplôt, hustejšej premávky, zvýšených nárokov na kúrenie, či iných okolností… Nárast spotreby je závislá od typu paliva, objemu motora, typu prevodovky, a značky automobilu. Priemerne sa zvýšená spotreba pohybuje od cca 0,2 do 1,3 litra na 100 km.
Vplyv zlého počasia a hustejšej premávky – netreba podceniť, hlavne v čase, kedy napadne prvý sneh, alebo sa výrazne mení počasie, husto sneží, či je hmla. Pri plánovaní cesty, je dobré vziať tieto skutočnosti do úvahy, ísť na cestu skôr, sledovať si odstupy od vozidla pre nami, ale hlavne bez stresov a nervov.
Nižšia rýchlosť vozidla – v zimných mesiacoch si treba dávať pozor na poľadovicu, či ujazdený sneh, pod, ktorým sa môže „schovávať“ ľad, čo môže dopadnúť potom zle a autoservis nás neminie.
Predĺžená brzdná dráha – nás čaká počas dažďov, sneženia, ranných, či celodenných hmiel, ale hlavne keď je na vozovke vlhko. Pokiaľ sa niekto spolieha na to, že to ubrzdí a nebodaj má letné pneumatiky, tak veru zákony fyziky neoklame. Ak nie je istota, že pneumatiky sú „dobré“, tak je na mieste návšteva pneuservisu.
Celá debata | RSS tejto debaty