Možno sa Vám to stalo, možno nie, každopádne nie nič príjemné pokiaľ sa Vám prasklo, alebo rozbilo čelné sklo, či to bol nejaký kamienok od auta pred Vami, alebo inak.
Zákon o cestnej premávke hovorí jasnou rečou, že vozilo s poškodeným čelným sklom nie je spôsobilé na jazdu. Pri kontrole vozidla policajtom sa môže stať, že Vám policajt udelí pokutu, prípadne Vám môže zadržať aj technický preukaz ak výhľad z vozidla obmedzený, alebo znemožnený, resp. pokiaľ je poškodenie čelného sklad na stieranej ploche väčšie ako 20mm. Správnou otázkou je, čo teda robiť pokiaľ sa niečo také stane?
Dobrá otázka je, kto to zaplatí? Pokiaľ máte uzatvorenú len zákonnú poistku, a stalo sa Vám to tak, že odletel kamienok z automobilu pred Vami, je dobré pokúsiť sa vozidlo pred Vami zastaviť, dohodnúť sa s vodičom , či majiteľom vozidla, že oprava pôjde z jeho zákonnej poistky. Samozrejme podmienkou je , že vodič nahlási túto poistnú udalosť vo svojej poisťovni a Vy ju nahlásite v tej svojej. Poisťovňa by mala preplatiť celú výšku škody okrem Vašej spoluúčasti.
Je potrebné vždy vymeniť čelné sklo? Pri menšom – lokálnom poškodení skla je možné sklo opraviť metódou zalievaním. Pokiaľ sa poškodenie skla nachádza mimo zorného poľa vodiča a je menšie ako jedno eurová minca a nevytvorila sa tam žiadna prasklina, dá sa sklo opraviť nie je potrebné hneď vymieňať. Oprava čelného skla je pre zákazníka jednoznačne výhodnejšia. Je to rýchlejší proces, ktorý nevyžaduje výraznejší zásah do vozidla, ako sa to deje pri výmene a je to lacnejšia.
Aký je postup pri oprave, alebo výmene čelného skla? Pri oprave skla sa používa technológia zalievania skla. Prvý krokom je, že sa z miesta poškodenia odsaje vzduch a prepláchnutím sa odstránia, odplavia drobné nečistoty a vlhkosť. Miesto poškodenia sa vyplní špeciálnou priehľadnou živicou, ktorá sa následne nechá úplne vytvrdnúť pod UV žiarením. Opravené má rovnaké mechanické a vzhľadové vlastnosti ako sklo, ktoré nie je poškodené. Na kvalitu opravy má veľký vplyv časový úsek, ktorý uplynul od momentu poškodenia čelného skla až do doby opravy. Nemenej dôležitým aspektom je samozrejme aj rozsah a charakter poškodenia. Je dobré prelepiť priesvitnou páskou miesto poškodenia, pokiaľ je pravdepodobné, že sa dostanete do autoservisu neskôr. Spomalí sa tak prenikanie nečistôt a vlhkosti do miesta poškodenia. Pri výmene čelného skla je podstatné to, či je sklo vsadené do gumového profilu – či špeciálneho tesnenia, alebo vlepuje priamo do rámu karosérie. Pokiaľ sa sklo vlepuje priamo do rámu, výmena trvá dlhšie kvôli predpísanej dobe tvrdnutia špeciálneho lepidla. Poškodené sklo sa vyberie von, celé miesto sa očistí a odmastí, potom sa nanesie lepidlo a vsadí nové čelné sklo. Takúto opravu zverte svojmu autoservisu, pretože na montáž a nový dielec máte záruku, ktorá je limitovaná životnosťou karosérie, resp. gumového tesniaceho profilu. Samozrejmosťou je aj odlepenie známok STK, EK a diaľničných známok a ich následné prilepenie na nové čelné sklo bez poškodenia.
Celá debata | RSS tejto debaty